Ruta over Bergsøya
Det er mulig å gå Postvegen fra slutten av April 2024.
Parker ved krysset E39 Hjortavegen eller ved Hamnahøgda eller nede ved den gamle Allmennigskaia, følg skilt og plastmerker til fjellstien. Nede ved Hoem går det sti til høyre som kan ta deg til startstedet via asfaltert veg og ned til postbåtanløpet ved Hjorten. Fra Hamnahøgda følger vi Bergsøyvegen til Hylla der tar den opp til Markskillet og gjennom Storvika til Brannholmen ved Setra. Retur samme veg eller via Bergsøyvegen.
Posten til Kristiansund har etter 1647 fulgt minst tre ruter fra Trondhjem. Først via Surnadal , Aure, Tustna til Gløsvågen på Nordlandet. Senere ble posten til Kristiansund sortert ut i Tingvoll og brakt med båt fra Bergem til Nordlandet. Da Jens Schanche på sin befaring av norges postruter i 1752-1756, forhandlet han frem en ny løsning for Christiansund- og Molde-posten. Den nye ruten skulle gå fra Tingvoll til Gården Sogn (Sogna), ved Gagnat.
Til Christiansund påtok Lorentz Holst på Sogn ansvaret så posten ble brakt med to husmenn fra gården, i båt, ukentlig. Det ble lagt inn et 12-18 timers slingringsmonn for utgående post fra byene. Den ville da likevel nå utsendingen fra Trondheim til Cristiania og videre utenlandsavganger.
I 1822 vart det oppretta ny postrute fra PostgårdenTofte på Dovre, til Veblungsnes og Molde, og til Kristiansund via nyoppretta poståpneri på «Den Trondhjemske Postveg», på Heggem, Osmarka.
Fra da ble posten fra Heggem til Kristiansund brakt til Torvikbukt med Kløvhest. Fra starten ble det derfra brukt båt direkte til Kristiansund men det må ha blitt vanskelig å opprettholde god regularitet i perioder med mye uvær. " En må unngå disse besværlige søeveyer som stadig hindrer og medfører at post blir iliggende ovver i dager og uker" ,sa postjeger Jens Schanke i sin rapport i 1756. Kortere utrygg båtfrakt og landruter som kunne brukes selv i uvær medførte at Postvegen over Bergsøya vart etablert. Samtidig ble en rute over Frei etablert.
Postbåten til Hjorten på Bergsøya lå klar ved kaia i Torvikbukt og roerene leverte utgående post fra Kristiansund til Postføreren som straks returnerte til Heggem. Båten la ut over fjorden til Hjorten med den nye postveska fra Heggem.
Fra Hjorten ble posten båret øya til fots,( senere med kløvhest) til Setra. Neste etappe gikk igjen med båt over Gjemnessundet - Freifjorden, fra Naustneset til Frei, og postføreren fulgte der Kongeveien til Bolga. Fra Bolga brakte en ny båt postsekken til Nordlandet.
NB Vi finner ikke en samlet historisk dokumentasjon for Postvegen over Bergsøya. Vår beskrivelse er basert på Arkeologisk rapport fra 2021 ,,Les den Her, Jubileumsbindet Posten 350 år, Sverre Steen Ferd og Fest i oldtid og mellomalder, Jens Schanke rapport om Postruter 1755-1756, Hans Hyldbakk Gamle Postveger, samt forståelse og resonnement utviklet under opparbeidingen av turstiene, og muntlige minner fra eldre innbyggere på Bergsøya.
Jens Schanke var konstituert som postmester i Trondheim i 1748-1750. Deretter fikk han i oppdrag å gjennomgå hele det Norske postvesen som nå var passert 100 år. I sin Rapport om Tilstanden i Det Norske Postvesen 1752-1756. Om postgangen til Kristiansund og Molde, anbefaler han at det opprettes ukentlig postrute mellom Trondheim og Kristiansund og Molde. Postfører skulle starte fra Trondheim mandag middag og ankomme Kristiansund og Molde torsdag. Fredag ble hviledag for postføreren før han startet på retur til Trondheim på Lørdag. Han kunne da medbringe svar på brever han hadde levert torsdag.
I 1759 Ble det ukentlig postrute til Molde og Kristiansund, 17 år etter at de ble kjøpsteder.