Til Gjemnes Kommune. Gjemnes 10.06.2025
Vi ber Gjemnes Kommune iverksette utredning og planlegging av en gang og sykkelsti langs Fv 532 i 80 km sonene mellom Høgset og Grønset, og mellom Skjærset og Søvika, samt ved tettbefolkede parseller der trafikkbelastningen føles sterkest for gående og syklende. De store trafikale utfordringene på vegstrekningen har gitt alvorlige personskader, og ikke minst en mengde utforkjøringer og «nesten» ulykker.
Vi ber også om at kommunen gjennomfører et åpent folkemøte med grunneierne og øvrige berørte parter ved de nevnte strekninger. Forholdene for gående og syklende kan bli forbedret ved etablering av gang og sykkelveg ved de delene av vegen som har 80 km fartssone, og steder der bebyggelsen er tettest og mange ønsker å ferdes langs vegen. Bruk av deler av den eldre bygdevegen, og andre eldre gangstier der det er mulig, bør også vurderes.
Tradisjonell gang og sykkelveg med asfalt synes uaktuelt å bygge ut ifra tidligere utsagn fra kommunen, men enklere stier som gang og sykkelveg kan i samarbeid mellom grunneiere, frivillige lag og foreninger, kommune, og vegeier/ fylke, kan fungere som et godt og vesentlig rimeligere alternativ.
I en NTNU-studie av gang og sykkelvegprosjekter som er bygd på kort tid, uten reguleringsplan og til en svært lav investeringskostnad gir Eigil Andersen i 2016 en omfattende gjennomgang og beskrivelse av hvor rimelig og enkelt det går an å bygge gang og sykkelveger. «I forhistorien til prosjektene og gjennom samtaler med initiativtakerne, skjønte jeg at dette egentlig handlet om distriktspolitikk» . Lokalsamfunn som drukner i trafikk. Frustrasjon over en bevilgning som aldri kommer.
Vedlegg. Ideskisse for første del mellom E 39 – Svortåa Elv
Hilsen
Gjemnes Ytre
Per Gimnes