Oppsummering folkemøte om Containerhavn

Publisert av Per Gimnes den 12.10.10. Oppdatert 25.11.24.

av Sissel Kamsvåg – sjefredaktør YTRENYTT
sisselka@hotmail.com

Mandag 11. oktober ble det arrangert folkemøte og informasjon på Grenadahuset Fjordgløtt om mulig etablering av nord Europas største containerhavn ved i området Høgset – Grønset.  Det møtte mye folk, mellom 80-85 personer, flesteparten var nok fastboende fra Storlandet, samt berørte grunneiere og hytteeiere fra Grønset.  
Representanter fra Nor Trust Invest A/S informerte om planene og sa mellom annet at de nye mulighetene for skipstransport gjennom Nordøst-passasjen vil gi uante muligheter for raskere og mer kostnadseffektiv skipstransport til og fra Europa til Asia og USA’s vestkyst. 

Det ble planene presentert av Nor Trust Invest A/S:

  • Kailengde på 1,2 km, med innregulert mulighet for utvidelse med ytterligere 500 meter.  Eksisterende kailengde på 850 meter slåes sammen med dette, noe som gir en total kailengde på vel 2 km i første omgang.
  • Kapasitet på mer enn 1,2 millioner containerenheter pr år.
  • 10 faste containerkraner på området i tillegg til mobile kraner.  
  • Behov for å regulere et område på totalt 2,5 km2 til havn og omkringliggende næringsområde.
  • Anslår opp mot 300 arbeidsplasser ved havneterminalen, i tillegg kommer evt arbeidsplasser ved andre bedrifter som etablerer seg i området.
  • Planlegger med anleggsstart i 2012 og driftsstart i 2014.
  • 90 % av containerlast vil være i transit (omlastes fra skip til skip for videretransport). 
  • Behov for kjøle-og frysekapasitet på området.
  • Etablering av skipsmeglervirksomhet (for frakt) Kristiansund. 
  • 32–40 eiendommer blir direkte berørt av utbyggingen.
  • Planene vil ikke direkte berøre Ikornneset.
  • Omlegging av FV 279 inn mot fjellfoten. 
  • Det skal være en god og solid prosess med hensyn til taksering av eiendommer og erstatningsutløsning.

Dette var en kort oppsummering av momentene som ble berørt under selve presentasjonen av planene. Kart og flyfoto over området ble videre presentert, og man fikk et inntrykk av størrelsen på området som blir berørt. 

Hvordan skal så dette prosjektet finansieres? 
I følge Nor Trust Invest A/S vil prosjektet kunne være interessant for store, tunge aktører med investeringsinteresse i havner, flyplasser og andre logistikkprosjekter. Det er pr i dag ingen investorer som har sagt seg villig til å gå inn med midler i prosjektet, men dette forventes avklart innen utgangen av 2010.

Gjemnes kommunes kommentarer til planene/prosjektet: 
Ordføreren uttalte seg positiv til enhver etablering i kommunen, men ser i dette tilfellet mange dilemmaer. Den store utfordringen innledningsvis er at kommunen ikke innehar kompetanse på etablering av kaianlegg av en slik størrelsesorden, og slik kompetanse finnes heller ikke på fylkesnivå. Det betyr at kommunen vil måtte søke bistand fra statlig hold, og dette vil nødvendigvis påvirke den videre planprosessen i følge ordføreren. 

Planprosessen videre:
Nor Trust Invest A/S søker å inngå en intensjonsavtale med Gjemnes kommune.
Kommunedelplanen for området utarbeides på nytt, sendes på høringsrunde og godkjennes av kommunestyret.
Konsekvensutredning utarbeides. Dette må nødvendigvis bli en omfattende utredning (konsekvenser f.eks ved forurensning, infrastruktur, støy, kulturminner, risiko, sårbarhet osv). Bygda og innbyggerne skal involveres sterkt i denne utredningen. 
Reguleringsplan (for selve industriområdet).


Redaktørens kommentar:
Til tross for stort oppmøte ved folkemøtet var det påfallende få spørsmål fra de fremmøte, bortsett fra noen av de berørte hytteeiere i området. Hvordan man skal tolke dette er noe uklart. Kan det være fordi folk ser på dette som et ”luftslott” eller er folk flest udelt positive til denne planlagte etableringen? Redaktøren i Ytre Nytt påberoper seg derimot å ha enda mindre tro på at prosjektet vil bli realisert nå enn tidligere. Dels på grunn av at aktørene ikke har greid å knytte til seg tilstrekkelig fagekspertise på logistikk og havnedrift, spesielt med tanke på at det planlegges for nord- Europas største containerhavn. Det at Nor Trust Invest A/S har fått med seg representanter fra Veidekke og firmaet Cargo Tech er etter min personlige mening ikke tilstrekkelig til å tiltrekke seg tunge internasjonale investorer. Et annet viktig moment er at Norges hittil største havneterminal er under utbygging i Risavika ved Stavanger med 1800 meter sammenhengende havneområde og planer om ytterligere utvidelse med tanke på å tiltrekke seg flere internasjonale aktører på containertransport. Men det er til syvende og sist markedsaktørene som avgjør om Høgset er fremtidens knutepunkt for containertransport og i hvilken utstrekning de vil bruke havnen, og Nor Trust Invest A/S kunne i løpet av seansen på Fjordgløtt ikke overbevise meg om at disse aktørene hadde meldt sin interesse. Det siste momentet jeg vil trekke frem i denne saken er omfanget av utredninger og planarbeid som må gjøres, med flere statlige aktører involvert. Etter min mening må en konsekvensutredning inneholde ikke bare et lokalt (Gjemnes kommune) perspektiv, men dette er i høy grad en sak for flere kommuner (Averøy, Kristiansund). Og med tanke på økt trafikk langs hele norskekysten via Nord Øst passasjen, som det ble sagt er en del av grunnlaget for havneetableringen på Høgset, vil dette også gi konsekvenser på nasjonalt nivå som må utredes, og det er en lang vei å gå. Det vil i alle fall ikke bli mulig å stikke spaden i jorda i løpet av 2012 etter min mening. Dette er redaktørens egen vurdering og gjenspeiler ikke nødvendigvis synspunktet til øvrige aktører i Gjemnes Ytre.