Utdrag av svaret fra Fylket om Fartsmåling

Når det gjelder automatisk trafikkontroll (ATK) så er dette et tiltak for å redusere fartsrelaterte ulykker. Ved å redusere antall kjøretøy med kjørefart høyere enn fartsgrensen, reduseres antall trafikkskadde og drepte. ATK er både et tillegg til politikontroller, og et alternativ på steder der politiet ikke kan utføre kontroller. Før ATK kan etableres skal alternative trafikksikkerhetstiltak
mot fartsrelaterte ulykker vurderes.

I gjeldende retningslinjer for valg av steder og strekninger for automatisk trafikkontroll ligger det blant annet til grunn at ATK kun skal brukes på vegstrekninger hvor det har skjedd fartsrelaterte ulykker og hvor farten er målt og funnet for høy. Fartskriteriet er rettet mot de som kjører fortere enn fartsgrensen: Av de som kjører fortere enn fartsgrensen skal 20 % eller fler, overskride fartsgrensen med 10 % eller mer. For en veg med fartsgrense 60 km/t betyr dette at av alle passerende kjøretøy som kjører fortere enn fartsgrensen skal 20 % eller fler, holde en hastighet på 66 km/t eller høyere. Videre så er det egne kriterier ved etablering av streknings-ATK, som at vegstrekningen skal ha samme fartsgrense og at den ikke skal inneholde
vesentlige kryss eller avkjørsler.

Med bakgrunn i dette vil vi i første omgang få målt fartsnivået på strekningen. Fartsmålinger skal skje på is- og snøfri vegbane, og må således gjennomføres etter at vinteren er over. Hvis Møre og Romsdal fylkeskommune som vegeier etter dette vurderer at kriteriene for å etablere ATK er oppfylt, går saken videre til vurdering hos og avgjørelse av Statens vegvesen i samråd med politi og vegeier. En forutsetning for å få etablert eventuelt ATK er også at tiltaket må prioriteres inn på fylkeskommunens investeringsprogram og få bevilget midler.

Med hilsen
John Hauger
seksjonsleiar
Martin Melland
overingeniør

Informasjon er tom